Mi csoda útjaink

Provence-i fűszeres

1. rész

2019. október 17. - hosszan exponálunk

Két, Provence-ban eltöltött hét után nehéz a választás. Lesz hát mindenből egy kicsi – egy csipet ez, egy csipet az, egy csipet amaz – mint a provence-i fűszerkeverékben. Az első részben piacokon, vízparton és hidakon járunk.

Provence-ban minden nap van piac. Minden nap másik faluban. Az árusok ugyanúgy költöznek, mint a fekete bringás gitáros fiú, akivel pénteken Bonnieux-ben, vasárnap pedig L'Isle-sur-la-Sorgue-ban találkoztunk.

Utóbbi falu egyébként is híres antik tárgyakat árusító üzleteiről, de a bolhapiac napján egész L’Isle-sur-la-Sorgue egyetlen nagy piaccá változott.

Az egyik leghangulatosabb hely volt, ahol két hét alatt jártunk. Minőségi termékek, gyönyörű környezet, fantasztikus francia bisztró.

Már itt is elbűvölt a falut körbeölelő folyó az ódon malomkerekekkel. Követve a víz útját egy másik faluba, Fontaine-de-Vaucluse-be érünk. Épp csak elindultunk a parkolóból a part mentén, amikor döbbenten álltam meg a parton. Soha nem láttam még ilyen tiszta és áttetsző víztükröt.

Vízből mondjuk jól áll Provence. Szállásadónk ajánlotta a kőfallal teljesen körbezárt, csatornákkal, tavacskákkal és sólepárlóval körbevett városkát Aiges-Mortes-ot.

Utolsó napunkon egy búcsútúra keretében az Allos városához közeli tóhoz kirándultunk.

Van folyó az egyik nem túl jelentős, számunkra mégis kedves városkában Sommières-ben is. Itt találtuk meg utazásunk legautentikusabb kocsmáját, ami olyannyira helyi, hogy a kocsmáros nem tudta, mi az az Aperol Spritz. Kigúvadt szemekkel ismételgette: spríííz, sprííííz? Aztán mondtuk, hogy legyen rosé. Így már rendben voltunk.

Itt láttam azt – az egyébként megfontolásra méltó – megoldást, hogy a fák koronája alá hálókat feszítenek ki, amelyben összegyűlnek a hulló levelek. Így csak párat kell felsöpörni. Amit meg is tesznek.

Víz köré épült a számomra legszebb falu, Moustiers-Sainte-Marie is. A fölé magasodó tufabarlangokba letelepülő szerzetesek már a 6. században kolostort építettek itt. A 16. században a vízre alapuló iparágaknak (cserzőüzem, papírgyár) köszönhető a falu fellendülése. Ma fajansztermékeiről híres.

Moustiers-Sainte-Marie is része a Verdon Természeti Parknak, így a Verdon-kanyon, vagy a Sainte-Croix tó látogatásával remekül összekapcsolható.

Gyönyörű a Verdon-kanyon, de nálam kiütötte a nyeregből egy ismeretlen, szintén a közelben lévő másik, a Daluis. Kisebb, kietlenebb, vadabb, vörösebb. Így képzelem el a Marsot.

Ha vizekből jól áll Provence, akkor hidakból legalább olyan jól. Legismertebb a Pont du Gard. A folyó mindkét oldalán van parkoló, érdemes a bal oldalit használni, hogy látogatásunkat az itt található múzeumban kezdjük. Sokkal jobban érthető lesz, mitől is olyan zseniális a római vízvezeték-építés. Másrészt egy egészen elképesztő, sárkányrepülővel készült légifelvételen madártávlatból csodálhatjuk meg a hajdanán Uzèstől Nîmes-ig tartó rendszer még épen maradt darabjait. Egész más lesz így megpillantani a hidat.

Engem persze megint kicsit jobban érdekelt a lezárt terület. A legfelső pillérsor maga a vízvezeték, amely sajnos csak kivételes esetekben, vezetéses túrán látogatható.

Amennyire monumentális a teljesen ép Pont du Gard, annyira megható az egyetlen megmaradt pillérét féltve őrző Pont Ambroix. Nagy tömeggel itt nem kell számolni, amikor mi voltunk, mindössze egy férfi olvasgatott a folyóparton. Aki római maradványokat nézne, a híd közelében lévő Abrussum nevű, ingyenesen látogatható régészeti lelőhelyen megteheti.

A mellette haladó bringaútnak köszönhetően némileg látogatottabb a Bonnieux közelében található Pont Julien. Kicsi, kecses; folyója nem túl bővizű, nagyjából át lehetett rajta sétálni.

Bonnieux-ből indulva és érkezve az első kör végére értünk. Néhány nap múlva ismertebb helyekkel folytatjuk utunkat. A fűszerezés persze egyéni, de rozmaring biztos lesz benne!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.