Mi csoda útjaink

Hosszan exponálunk

Firenze szólóban 3. nap

Apró gyöngyszemek

2016. március 01. - hosszan exponálunk

Azt hiszem szép kűrt futottam. Rengeteg helyen voltam. Kisebbekben, az igaz.

eleje.jpg

Museo Horne. Ha nem jött volna velem a kísérő, bizony féltem volna egyedül. Bejárattól jobbra jegypénztár, az udvar másik oldalán video-szoba, ahol egy igen részletes, informatív és szellemes technikai megoldásokkal elkészített anyag segít képbe kerülni. Utána vissza a pénztárba és kísérettel irány a múzeum. Feuer István könyvének vonatkozó része letöltve a telefonra, gondoltam szépen haladok aszerint, de amikor beléptem, láttam, nem fog menni. Sokszor nyűglődök a sötétség miatt, hogy nem látni semmit, a templomokban különösen, de ez minden elképzelésemet alulmúlta. Szegény kislány láthatta a megdöbbenésemet, mert rögtön elkezdte mondani, hogy múlt héten cserélték a világítást, de sajnos borús idő van… Valóban. Az elképesztő belmagasság, a magasan lévő, nem túl nagy méretű ablakok és a napsütés hiánya gyakorlatilag élvezhetetlenné tette a látogatást. Gozzoli hatalmas méretű festményéből még az alakokat sem tudtam kisilabizálni, így a szemmagasságban vagy alatta lévő tárgyakra koncentráltam. Giotto Szent Istvánról készült képe hál’ Istennek látható volt és találtam egy-két szobrot, amellyel elbíbelődhettem egy kicsit. A pénztárnál kapott angol nyelvű tájékoztató igen hasznos, minden terem lerajzolva, a tárgyak beszámozva, könnyen azonosítható minden. Kisebb szépséghiba, hogy távozáskor vissza kell adni.

Congregazione dei Buonomini di San Martino. Buonomini-oratórium a Szent Márton „jóembereihez”. Kicsi kápolna, közel a Casa di Dantehoz. A szervezet célja az önhibájukon kívül elszegényedett, de nyilvánosan segítséget nem kérő emberek támogatása. Az épület falán elhelyezett ládába – az éj leple alatt – juttatták el levelüket a szégyenkező bajba jutottak. A társaság 12 „jóembere” döntött az adományok szétosztásáról. Az adománygyűjtő nyílás most is látható.

bu_pot.jpg

Mindezt Feuer István könyvéből tudom, amely ezen a helyszínen is kiindulópontként szolgált. A zsebkendőnyi helyiségben valószínűleg még senki nem töltött annyi időt, mint én, de elmerültem a Ghirlandaio műhelyéből származó egyszerű, bájos, színes és informatív freskók tanulmányozásában.

Capella Ruccellai a Museo Marino Marini-ben. Fölöslegesnek tűnik hosszan bámulni egy néhány másodperc alatt körbejárható síremléket, de amikor egy részletes leírás alapján haladunk (igen, megint a Feuer könyv), elszalad az idő. Nagyon élveztem, hogy az apró dolgokat ilyen részletességgel lehet megismerni. Ez a részletesség azonban a legismertebb látnivalók esetén „használhatatlanná” teszi a könyvet. A Santa Maria Novellaról szóló rész 14-16 oldal. Sem könyvből, sem telefonról nem lehet ennyi információt befogadni. 

Ha már bent voltam vetettem egy-két pillantás Marino Marini lovaira is, de a kortárs képzőművészet – mondjuk úgy – rejtett világ marad számomra. Állítólag a lovakon kívül portrékat is készített, de a felső emeletet rendezvény miatt lezárták, így azokat nem láttam.

Tegnap megzavart az eső, kijőve a Santa Maria Novellaból elfeledkeztem a „parfümériáról”, hivatalos nevén Officina Profumo Farmaceutica di Santa Maria Novella. Most pótoltam. A kozmetikumokat és gyógynövényekből készült termékeket árusító luxus üzlet nem az én pénztárcámhoz szabott, de a nézelődés minden pénzt megért. Bár készítettem egy-két nem teljesen használhatatlan képet, de a honlapon szereplő virtuális túrát semmi nem tudja felülmúlni.

par1.JPG

par2.JPG

Még csak fél egy körül járt az idő, esett is, elcsábultam, irány a Bargello. Tudtam, hogy kettő előtt zárnak, így csak a kedvenceket akartam újra megnézni. Különösen a Bacchus szobrokat és a Dávidokat. Nagyon szeretem ezt, ugyanazt a témát különböző művészektől. Elmerengek rajta rendesen. Találtam újdonságot is, pedig a második emeletig megint nem jutottam el.

bar4.JPG

Gondoltam harapok valamit a tegnap már bepróbált és valóban fantasztikus helyen, de a sarkon befordulva az utca végéig álló sor fogadott. Annyira nem vagyok sznob, hogy másfél órát álljak egy szendvicsért, ezért elindultam a „budai” oldalra. Cél a Museo Bardini, előtte benéztem Alessandro Dari ékszerüzletébe. Hogy találtam rá, nem emlékszem, csak hogy lenyűgöztek a képek. Élőben az élmény elmaradt. Azt hiszem kicsit megsértődtem, mert a távozó amerikai házaspár után, akit a Mester körbeugrált, rám ügyet sem vetve ment ki telefonálni. Nyilván látta, hogy nem a következő vásárló vagyok. Viszont szívesen kérdeztem volna ezt-azt, de akkor így járt… Viccen kívül: hihetetlenek a „műalkotások”, csak éppen éreztem bennük valamit, amit nem szeretek. Amikor a technika, a mesterségbeli tudás, a virtuozitás már „elvesz” és nem hozzá ad.

Museo Bardini. Ismét a Feuer könyv alapján, bár igazán nem volt rá szükség, adtak itinert. Itt is féltem kicsit, szokás szerint egyedül voltam, de aztán érkezett még két látogató. Szerintem az eső kergette be őket. Szintén „kismúzeum”. Amikor ott voltam húztam a számat mindegyikre, itthon, visszagondolva rájuk, mosolygok. Jók ezek, csak tudni kell, mit várhatunk. Két Donatello, egy Pisano, egy Camaino, egy Pollaiolo, Giambologna "Ördögöcskéje" és az eredeti Porcellino. Meg a szőnyegek. Meg sok "apróság".

bar5.jpg

Végre eljutottam a Santa Felicitaba is. Lehet, hogy a múltkor is ott volt, csak nem láttuk, de a bejárattól jobbra, a ráccsal lezárt kápolna előtt bedobós megvilágítás, bónuszként szöveget is mond. Három perc, egy euro. Nem különösebben lelkesedem a szépelgésért, de ezt a Pontormo képet nagyon kedvelem. Sajnos a jobb oldali falon lévőt nem igen látni a kivilágítás ellenére sem. Pedig az is Pontormo, de – gondolom – kevésbé jelentős. Templomlátogatásra délután a megfelelő időpont, a sekrestye is látogatható, belépő nincs.

Beültem kávézni, így lekéstem a fél ötig nyitva tartó La Specolát. Nem is baj, akartam sétálni egy kicsit, megnézni a Porta Romana környékét. Annál is inkább, mivel a Convitto della Calza nevű három csillagos szálloda rejt egy cenacolot. (Kép a honlapról.)

cen1.jpg

cen2.jpg

Nem meglepő, a leginkább konferenciaközpontként üzemelő intézmény a mellette lévő templomhoz tartozott. Sajnos erről lepattantam. Összes kedvességemet előszedtem, rebegtettem a szempillámat, de nem engedtek be. Állítólag rendezvény volt. Ja, persze. Nagyon piszkálja a csőröm, legközelebb nem hagyom magam. Sétáltam tovább, gondoltam megnézem a templomot. Épp kezdődött a mise. Valahogy ott ragadtam.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hosszanexponalunk.blog.hu/api/trackback/id/tr168433268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marionette 2016.03.02. 00:06:04

Látom az utolsó képen, hogy kisütött a nap, remélem kellemes volt a séta. A Porta Romanától már visszamentél a szállásra a busszal? Azért este biztos kicsit rossz volt egyedül (a.i. vagyok inkognitóban!)

marionette 2016.03.02. 00:11:25

A Bardini múzeumban nem szabadott fényképezni? Melyik volt érdekesebb, az előző napi palota, vagy ez a múzeum?
Nem akarok hálátlan lenni, de azért ha kétszer is jártál a Santa Maria Novellánál megnézhetted volna a kedvemért azt a Ghirlandaio sírt! :-( Azt akartam írni, hogy nincs jelentősége, de rájöttem, hogy igenis van, azért nem mindegy, hogy hová temetnek el egy embert! :-)

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 00:34:55

@marionette: A Porta Romananál volt a mise, utána lesétáltam a kedvenc éttermembe, ami szintén az Oltrarnoban van. Előtte beugrottam a kedvenc kocsmámba :) Aztán onnan haza. Séta.
A nap sajnos nem sütött ki. Kicsit csalóka a kép.

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 00:36:40

@marionette: De, lehet fényképezni, csak borzalmasan rossz képek lettek, még az eddigieknél is rosszabbak, azért nem tettem fel őket. A Ghirlandaio sírt természetesen megnéztem, mármint a hűlt helyét. Többen nézték, hogy mi a fenét bámulok az üres üregeken. :) Még a belső oldalt is tanulmányoztam, hátha ott van valami. De semmi. Azóta én is olvastam Feuernél. Fogalmam sincs mire gondolhatott...

marionette 2016.03.02. 08:49:54

@hosszan exponálunk: Köszi, hogy gondoltál rá, és bocsánat, csak a másik kérésemre olyan hamar válaszoltál... , akkor lehet hogy ez csak egy belső információ volt Feuer részére, mert ugye aki pestisben halt meg, azt gyorsan el kellett tüntetni, hogy ne tömegsírba tegyék. Ám ha ez még ma is "titok", akkor talán nem kellett volna leírnia. Ha viszont nem titok, akkor érthetetlen, hogy miért nincs rajta valami jelzés. Bevallom, én egy kicsit "szerelmes" vagyok abba a pasiba :-) Nem tudom ismered-e a Híres festők sorozatot. Nekem mind megvan, és köztük van Ghirlandaiós is, amikor megjelent az aktuális szám, fogalmam sem volt, ki lehet az a pasi..., csak aztán amikor elkezdtem foglalkozni Firenzével, akkor rémlett valami, hogy láttam már a nevét. És elég sok helyről sokfélét olvastam róla, azt hiszem nagyon jó ember lehetett..., és mivel nem vagyok nagy műértő, ez a szempont fontos nekem. Tetszik, hogy ő fontosnak tartotta hogy megmutassa szinte fényképszerűen a kortársait. Mindenesetre ha Firenzében járok mindig szerét ejtem, hogy bemenjek a Santa Trinita templomba és "köszöntsem" :-)

marionette 2016.03.02. 08:53:45

Este elolvastam a múzeumokat ismét a Feuer könyvben, úgy leírva elég izgalmasnak tűnnek. Sajnálatos, hogy a Te károdon tanultuk meg, hogy a Horne múzeumnál fontos, hogy napos időben menjünk. Pedig egy múzeumban pont az lenne a jó, hogy esőben is használható! Maga az épület biztos izgalmas volt.

cscs0827 2016.03.02. 09:31:20

De jó, hogy olvaslak! Valahogy nekem a honlapról nem derült ki, hogy a Horne is csak kísérővel látogatható. Tudom én, hogy az nem olyan, mint a vezetés, de azt is utálom, mikor ott lépked valaki a nyomomban. Talán rosszabb, mint a vezetés, szinte sürgetve érzem magam. Casa Vasariban nem voltál?

marionette 2016.03.02. 11:59:10

Gondolkoztam főzés közben..., én nem vagyok műértő, nekem az ember fontosabb, mint a művész. Ez abból is talán kiderül, hogy míg a római Pieta csak esztétikai szépséget nyújt, a firenzei Dómban vagy a minánói palotában látottak lenyűgöztek, mert azoknak személyes mondanivalójuk van. Ghirlandaiónak bizonyára nem voltak önmarcangoló érzései, de volt valami mása, végtelen empátiája. Amikor azt olvastam, hogy ő maga vitte el Lorenzo Medici szobrászműhelyébe a minden bizonnyal általa is nagy dolgokra érdemes Michelangelót, akkor számomra a szimpatia kocka el volt vetve! :-)

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 12:04:14

@marionette: Igen, igen, tudok a vonzódásodról Ghirlandaió iránt, azért sem felejtettem el, amit kértél. Viszont tényleg nem tudom, hol lehet a sírja. Most hogy én is elolvastam a Feuer könyvet, arra jutottam, lehet, hogy nem jó helyen keresgélünk?

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 12:06:53

@cscs0827: Amikor megvettem a jegyet, a kislány mondta, hogy kezdjek a videós teremben és menjek vissza. Mondom jó, de föltalálok egyedül is az emeletre - gondoltam. Mire visszaértem, szegény már kabátban várt, hideg is van persze baromira. Fölkísért, én meg rá is kérdeztem, hogy "rám vár?" Mire mondta, hogy igen. Jeleztem, hogy nagyon lassú vagyok. De kedves volt, mondta, hogy semmi probléma.
Casa Vasari pont nem volt nyitva. Pedig megnéztem volna azt is.

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 12:10:16

@marionette: Jaj, ne is mondd a szobrászműhelyt. Most már meg nem mondom hol van, de ott mentem el a kert előtt, ahol a Medici szobrászműhely volt. Pont az jutott eszembe, hogy kik őgyelegtek ott előttem... Sajnos nem tudtam bemenni, zárva volt.

cscs0827 2016.03.02. 18:54:16

@hosszan exponálunk: Nagyon fogom utálni megint ezt a kísérgetős dolgot. De a Vasari házat mindenképpen látni szeretném, akkor meg már legyen a múzeum is, ott vannak egy kupacban, na meg úgy gazdaságosabb is.
Nézegettem már egy ideje a Santa Maria Nuova múzeumát is, ott is ara jutottam, hogy bár ingyenes, de csak bejelentkezéssel lehet megnézni. Szerinted jól értelmezem?

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 19:09:25

@cscs0827: Ha a kórházra gondolsz, amiről írtam, akkor - mivel egy közintézmény - csak bementem. A térkép alapján próbáltam megtalálni a helyeket. Van más SM Nuova is?

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.02. 19:56:49

@cscs0827: Na, akkor ugyanarról beszélünk. Megnéztem a honlapot, ugyanaz a térkép van rajta, amiről én próbáltam tájékozódni, csak nem sikerült. Bizonyos részek le voltak zárva, lehet, hogy az egész tényleg csak vezetővel látogatható.

silvimarina 2018.03.11. 15:47:04

@marionette: Ghirlandaio sirja a Santa Croce-ban van, a kőpadlóban. Ha háttal állunk az oltárnak, akkor a jobb oldalon kb közép táján. (feuer könyven ar 158 oldal,) - ott van- láttam-

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2018.03.11. 18:56:50

@silvimarina: Igaz ugyan, hogy nem engem szólítottál meg, de marionette valószínűleg már nem jár erre. Tehát: amiről te írsz a Santa Croce-ban, az egy emléktábla. Így szerepel a Feuer könyvben is. Amit mi keresünk és amit aztán meg is találtam, az egy jel nélküli fülke a SMN oldalában. (Feuer könyv 141. oldal utolsó bekezdés.) Oda temették.

silvimarina 2018.03.12. 12:18:20

@hosszan exponálunk: Köszönöm az infot, kikeresem. Egyébként, ami sokkal fontosabb:csodás amit és ahogy megirtad a Firenze szóló-bant.