Mi csoda útjaink

Hosszan exponálunk

Firenze szólóban 2. nap

Rejtett kincsek haladóknak

2016. március 01. - hosszan exponálunk

Chiostro dello Scalzo. Mindenre emlékszem. Minden képre és minden történetre.

Feuer István A csodálatos Firenze című könyvének vonatkozó oldalait beszkenneltem és rátöltöttem a telefonomra. Képről képre nézve-olvasva haladtam, fantasztikus volt. Mindig tudtam: más minőség ez; látni, nem csak nézni. Ahhoz képest, hogy maga a hely körülbelül tíz perc alatt letudható, ezzel a módszerrel legalább háromszor ennyi ideig tartott. De megérte.

sc1.JPG

Az Accademia di Belle Arti (Képzőművészeti Főiskola) felé vettem az irányt. Elhaladtam az Orto Botanico mellett, majdnem elcsábultam, mert sütött a nap. Ottlétem alatt utoljára. Olvastam, hogy az egyetemen van valahol egy cenacolo. Gondoltam megkeresem. Nem volt nagyon bonyolult. Aula del Cenacolo. A bejárattól jobbra, az udvar végében, balra az első terem. Kis előtér, nyitott ajtó. Bekukkantottam. Ez a látvány fogadott.

ba1.jpg

Február lévén a vizsgaidőszak kellős közepébe csöppentem, a székeken várakozó hallgatók, az asztalok mögött tanárok és az éppen vizsgázók. Kicsit néztek, hogy mit keres itt ez az öregasszony, de senki nem szólt semmit. Előrébb csaltam magam, próbáltam nézegetni a freskót, de a közepére vágott ajtó határozottan nem tett jót neki. Mint ahogy a félig leengedett vetítővászon sem. Kicsit vívódtam, merjek-e fotózni, aztán lőttem egyet. Nem lesz díjnyertes kép, de emléknek elmegy. Kifelé menet sem bírtam magammal, mérhetetlenül irigyeltem a hallgatókat, akik ilyen „udvaron” kávézgatnak.

ba2.jpg

Mellette a Galleria dell’Accademia. Nulla embert állt a bejáratnál. Nem bírtam ki. Bementem. Most nem Dávid ragadott el, hanem egy másik szobor. Nagyon sokáig ültem előtte. Még mindig nem tudom megfogalmazni, mit éreztem.

pi.JPG

Persze, Dávid az Dávid. Többen próbálkoztak vele.

da2.jpg

da1.jpg

Már kimentem, amikor rápillantottam a tájékoztató táblára. Láttam, hogy van egy kert, amit eddig még nem fedeztem fel. Visszamentem. Kicsit csúnyácska, de örültem, hogy megtaláltam.

kert.JPG

Opificio delle Pietre Dure. Nagyjából tudtam, mire számíthatok, de azért szemem szám elállt. Különösen az emeleten lévő tárló előtt időztem hosszasan, amely azt mutatja be, hogyan is készül a mű. Elkészítettem a fázisfotókat, de gyakorlatilag a közölhetetlen kategóriába tartoznak. Viszont kellően informatív.

Ezek után egyáltalán nem lepődtem meg azon, hogy egy körülbelül A4-es (vagy annál kisebb) kép ára több mint kétezer euro. Terveztem még, hogy végigböngészem a fontosabb mozaikosok üzleteit, de a leghíresebb, ahol állítólag munka közben is látni lehet őket, zárva volt, így nem erőlködtem.

Útban valami felé észrevettem egy érdekes udvart. Mint kiderült az Ospedale Santa Maria Nuova egyik kolostorát láttam. A rácson át fényképeztem és kissé bosszankodtam, miért nem lehet bemenni.

nu1.jpg

nu2.jpg

Néhány méterrel távolabb, a főbejárat mellett ez a tábla fogadott. Gyorsan lefényképeztem és elindultam felfedezni a kórházat. Nem mondom, hogy mindent megtaláltam (remekül olvasok térképet tudniillik), de azért jól töltöttem az időt.

nu3.jpg

nu4.jpg

A Santa Maria Novella felé vettem az irányt. Valóban a nagyon-nagyon kategória. Kísérletet sem tettem a fényképezésre.

Casa Martelli. Előzetes információim szerint csütörtökön délután kettő és hét között van nyitva. Három óra után pár perccel érkeztem, haladok befelé, mire kiugrik egy ember a portásfülkéből, kérdi hova-hova. Mondom megnézném a múzeumot. Ekkor derült ki, hogy csak vezetéssel látogatható, de szerencsémre pár perce indult az angol csoport, utánuk loholtunk. Egy nagyon rosszul és nagyon sokat beszélő, de végtelenül kedves és nagy tudású néni volt az idegenvezető, aki rém érdekes történeteket mesélt, de sajnos néha elvesztettem a fonalat. Bizonyára hiányos műveltségem az oka, de a gyűjtemény kiemelt művészeiről, úgy mint Piero di Cosimo, Beccafumi, Luca Giordano és Salvator Rosa még az életben nem hallottam. Na jó, Piero di Cosimoról már igen. A befogadást nem segítette a padlótól a plafonig sűrű tömött sorokban elhelyezett iszonyú mennyiségű festmény sem. Viszont vannak szobák, amelyek kifejezetten lenyűgözőek. (Mivel a saját képeim értékelhetetlenek innen kölcsönöztem.) Haladó Firenze rajongók szerintem élvezik.

cm3.JPG

cm4.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://hosszanexponalunk.blog.hu/api/trackback/id/tr438430790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cscs0827 2016.03.01. 12:49:37

Kb megválaszoltál mindent, amit tegnap a topikon kérdeztem, csak az érdekel még, hogy mennyi időt vesz igénybe a vezetés. 1 óra? Azért az inda-mintás szobáért évek óta teljesen odavagyok:)) Hányan voltatok a csoportban?

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2016.03.01. 12:53:41

Mivel a néni nagyon rosszul és sokat beszél, ezért számolj másfél órával. Kb. egy és negyed óra volt. Körülbelül 6-8 emberből állt a csoport, volt két igen-igen érdeklődő, akik néha kérdeztek, talán ezért húzódott ennyire. Tényleg jó, kár, hogy ilyen gyengén beszélek angolul, egy csomó érdekes történetet mesélt, amiről lemaradtam...

cscs0827 2016.03.01. 17:57:02

Köszi! Olyan nyögvenyelősen megyek el a vezetésekre, nem igazán szeretem. Némely helyen nem is értem igazán, hogy miért nem lehet csak úgy végigjárni.
süti beállítások módosítása