Mi csoda útjaink

Hosszan exponálunk

Napsütötte Umbria

2018. október 17. - hosszan exponálunk

Több mint tíz nap Umbriában és kínlódom az írással. Felemás. Talán ez a jó szó, felemás. Vannak helyek, amelyeket mindenkinek látnia kellene. A Marmore vízesést, a föld alatti Narni-t vagy Civita di Bagnoregio-t. Az őszi fényeket, színeket; a középkori városokat a dombok tetején vagy a dombok között rejtőzve.

Vannak helyek, amelyek minket elbűvöltek ugyan, de másnak jelentéktelenek. Vannak továbbá olyanok, amelyeket láttunk, de a mi ingerküszöbünket nem érték el, másnak viszont csodásak lehetnek.

Jöjjenek a kedvencek, amik számunkra fontosak voltak.

40 kilométerre Perugiától, 482 méter tengerszint feletti magasságban, több száz éves történelemmel vár egy zsebkendőnyi falu, Montone. A délutáni szieszta idején a legnagyobb esemény a viharos szél miatt feldőlt betontalpú napernyő felállítására tett kísérlet illetve a szétgurult virágcserepek összeszedése volt.

Szerb Antal óta mindenki ismeri Gubbio nevét. Mihály gyalog, mi a „kalitkás” felvonóval közelítettük meg a város fölött magasodó Sant’ Ubaldo kolostort.

Lent a városban római kori színház és felfedezésre váró kacskaringós utcák.

Akár egy egész napos kirándulás is tervezhető a Terni közelében található Marmore vízeséshez. Többféle túraútvonal és elképesztő látvány fogad. A zsilipeket csak meghatározott időpontokban nyitják meg, így ajánlatos előre tájékozódni, hogy Európa legnagyobb mesterséges vízesését teljes pompájában láthassuk.

Arrone-t hosszan kell keresgélni a térképen. Igazából nincs is ott semmi különös. Aztán arra jártunk. Üldögéltünk a bárban. A gyerekek megrohanták a helyi pékséget, követtük őket. A legjobb valamit ettük. Majd sétáltunk kicsit.

Őszintén? Láttam egy képet az arrone-i templomról. Meg akartam nézni. Benyitottunk, nyitva volt.

1979-ben hat fiatal barlangkutató földalatti kamrák egy csoportját fedezte fel Narniban. A vezetett túra egy 12. századi templomban indul, majd egy római ciszternában folytatódik, hogy a végén az inkvizíciós bíróság kihallgató helyiségébe érjünk, amelyből egy cella nyílik, az ott sínylődők „falfirkáival”. Kihagyhatatlan program.

Kihagyhatatlan maga a város is. Érintetlen, a barokkizálástól megmenekült templomaival, turistamentes utcáival.

La città che muore. A haldokló város. Délutáni fényben és árnyékban egyszerűen káprázatos.

Civita di Bagnoregio-t 2500 évvel ezelőtt etruszkok alapították. A tufára épült város eredeti kiterjedését földcsuszamlások csökkentették; épületeik, házaik földrengések következtében a mélybe zuhantak. Ma néhány állandó lakosa van csak, megközelíteni pedig egy hosszú gyaloghídon lehet.

Ha odaköltöznénk - szigorú feltételek mellett - használhatnánk robogót (láttunk is egy hölgyet); ha pedig turistaként érkezünk, ilyen kis szállítójárművekkel hozzák fel a csomagjainkat.

Piccola Venezia umbra. Umbriai kis Velence. Borgo dei Ruscelli. Patakok faluja. Rasiglia, a 13. században épült falu, melyet számtalan forrás táplál. Az utcákat átszelő patakok működtették a malmokat, szolgáltatták a vizet a gyapjúfestő műhelyeknek, mosodának.

Szellemváros. 1971-ben Bisellinek még 12 lakosa volt. Az 1997-es földrengés során (ismét) súlyosan megrongálódott. Azóta néptelen.

Templomában még jól láthatók a középkori freskók maradványai.

A szellemfaluból a castelluccio-i lencseföldek felé haladva (ahová végül nem érkeztünk meg) benéztünk Norcia-ba. 2016. október 30-án 6,5-es erősségű földrengés rázta meg a települést. Ma - két évvel az esemény után - ilyen:

Úgy tűnhet, a kötelező látnivalókat kihagytuk. Ez persze nem igaz. Mert vannak helyek, amit mindenkinek látnia kell. A Szent Ferenc bazilika Assisiben, az San Brizio kápolna az orvietói dómban, Gozzoli freskóciklusa a montefalcoi Szent Ferenc komplexumban vagy a Ponte delle Torri Spoletoban. De ezekről annyit írtak már, hogy hozzátenni úgysem tudnék semmit.

Umbria nem a legismertebb régiója Olaszországnak. Szomszédja, a népszerű Toszkána árnyékot vet rá. Talán nem véletlenül. Látnivalói – egy-két kivétellel – kevésbé jelentősek, városai fésületlenek, tájai vadabbak.

Én szerettem, mert valódi volt. Valódi emberekkel, valódi városokkal. Iskolába járókkal, földet művelőkkel; néhol omló vakolatú, kopottas épületekben. Valódi szépség egy valódi életben.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kivlov 2018.10.18. 08:44:25

Éljenek a "templomtúristák!"
Szép helyek, jó képek, jó írás.

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2018.10.18. 15:20:53

@Kivlov: Templomturista? Köszönöm, hogy olvastál. Az meg külön jó, hogy tetszett.

Guillam 2018.10.18. 23:03:02

Nagyon jó a blogod, gratulálok!!! Remek ötleteket adsz, hogy hol és mit lehet megnézni.
Jók a fotók is.

mihalik 2018.10.19. 00:39:32

Plasztikus és révedő, akár egy római relief. Köszönöm. Hanem a piros kalapot nagyon hiányolom.

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2018.10.19. 13:20:20

@Guillam: Köszönöm! Ezért íródik, kedvcsinálónak.

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2018.10.19. 13:21:16

@mihalik: Én köszi, hogy olvasol. A piros kalap még próba alatt, talán egyszer lesz belőle valami.

Katalin Édua Jakab 2018.10.19. 13:53:25

Számomra Itália legkedvesebb régiója Umbria. A fésületlenségével, vadságával, a kézzelfogható élő múltjával az európai kultúra egyik legszebb bölcsője. Köszönöm a posztot ! Talán eljutok még egyszer arrafelé..

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2018.10.19. 14:00:00

@Katalin Édua Jakab: Örülök, hogy tetszett és remélem eljutsz majd ismét.

Kivlov 2018.10.20. 13:46:54

@hosszan exponálunk:
Aha, templomturista.
Aki szinte tuti benéz az útjába eső templomba kb. bárhol. Mint én. :)

marionette 2018.10.23. 00:11:23

Én imádtam Umbriát, nekem gyönyörű volt minden porcikája, mégis valami nagyon hiányzott ott is, és a feldolgozásánál is. A tudás hiányzott, mert míg Toszkána minden kis helyiségéről rengeteg leírás van, a nagy városokról nem is beszélve, ez a régió valóban nem annyira megismerhető. Még Assisiről is alig találni valamit, amit nem tudunk szinte felnőtté válásunk óta. És ezek fényében talán nem véletlen, hogy a te beszámolód sem tette sokkal "emberközelibbé" a gyönyörű városokat. De vannak benne számomra sosem hallott tájak, települések, épületek, amiket köszönök! :-)

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2018.10.23. 00:38:38

@marionette: Én köszönöm, hogy olvastál. Bár nem teljesen értek egyet, mert szerintem elég sok anyag hozzáférhető Umbriáról is. Egyszerűen nincs ott annyi minden, mint máshol. Úgy értem annyira sok jelentős dolog nincs. Arról nem beszélve, hogy mi már láttunk ezt-azt, nehéz igazán újat mutatni...

marionette 2018.10.24. 16:04:25

@hosszan exponálunk: Két éve dolgozom azon, hogy az Umbriai utazásunkat valahogyan emberközelibbé tegyem, mert hiába nekem a sok gyönyörű kép, nem tudtam igazán emberközelivé tenni úgy, mint Toszkánát. Na de majd ezen a télen pótólni fogok minden hiányosságot! Nekem Nápoly is hasonló kategória mint Umbria, azzal sem jutottam még dűlőre, de menni fog. az biztos. :-) Azok a kis templomok nagyon szépek, sajnálom, hogy nem tudtam róluk. Meg aztán az is igaz, a mienk kivételesen egy kéthetes utazás volt, és hát valóban úgy, hogy előtte volt Toszkána már azzal a rengeteg csodával. De ami a látványokat illrti, azzal tényleg Umbriában sincs gond! :-) Gyönyörű.