Mi csoda útjaink

Hosszan exponálunk

Tisza-tavi tekergések

2020. július 21. - hosszan exponálunk

Szerettem volna azt írni, hogy egy Tisza-tavi nyaraláshoz csak egy kerékpár és több tonna szúnyogirtó kell, de ez nem teljesen igaz. Strandidő híján főleg nem az.

Kerékpározásra készültünk, a fürdőhelyek végigpróbálására, de az időjárás közbeszólt. Meg az edzetlenségünk. Adja magát a tókerülő túra, de a bemelegítő körök után egyértelmű volt, hogy ez most elmarad. És bár nagyon hangulatos a gáton haladó bringaút, egy idő után számunkra kissé ingerszegény.

Amit semmiképp sem érdemes kihagyni, az a poroszlói Ökocentrum. Ide bringával érkeztünk, így a hátsó bejárat felől közelítettünk; mindenkinek ajánlom, aki elkerülné a hosszas sorban állást. Két felnőttnek is több órás program, gyerekkel akár egy napot is el lehet itt tölteni.

A kombinált jegy tartalmaz egy körülbelül ötven perces hajókázást a poroszlói medencében. Nem vártam sokat egy csoportos túrától, de ez nagyon jó volt. Felkészült vezető, érdekes információk, kis ráhangolódás, hogy el tudjuk dönteni, érdekel-e ez a műfaj.

A másik kedvelt célpont a központi épületben található látványosság, Európa legnagyobb édesvízi akváriuma. Nem vagyok nagy halrajongó, de az a folyosórész, ahol körbevesz a víz és fölöttem, mellettem jönnek-mennek a halak, az tényleg lenyűgöző. És ki ne hagyjuk a vidraetetést!

A parkban nagyjából minden van: állatok, tájház, játszóterek.

Az első szó, ami a Tisza-tóról eszembe jut, a nyugalom. Talán a mindenütt jelenlévő víz vagy a természetes közegükben élő állatok tehetnek róla, de egyszer csak lelassulunk. Úgy tűnik minden a helyén van. Különösen a második túránkon, az óhalászi szigeten éreztem ezt.

Olvastam erről a helyről és valami romantikus téveszmétől vezérelve azt hittem, egy elsüllyedt falut fogunk látni: vízben álló romokat, kikandikáló tornyokat. Persze, valaha lehetett így, de a burjánzó növényzet gyorsan átvette az irányítást a terület felett.

A Tiszafüred – Óhalászi sziget túrát – szállásadónk javaslatára – egy cégnél foglaltuk, így nyaralásunk legjobb programját sikerült összehozni. Kifejezetten emlékezetes volt az a hatalmas busa, ami játékos jókedvében majdnem beugrott a csónakba; meg a hattyúmama, aki veszélyben érezve kicsinyeit harci pozíciót felvéve indult felénk.

Három órát hajóztunk, gyönyörű helyeken jártunk, rengeteg állatot láttunk és ami a legfontosabb: jobbnál jobb történeteket hallottunk.

Az óhalászi szigeten lévő település ősbirtokát még Szent István adományozta az egri egyházmegyének. Tiszahalásznak a 19. század közepén 352 lakosa volt, vadászatból, halászatból, állattartásból éltek. 1876-ban az árvíz elpusztította a falut. Mindössze három ingatlan maradt épen, így az átköltöztetés mellett döntöttek. A Schlunek Lőrinc szatmári püspök által adományozott helyre telepítették át az itt élőket. A terület – az adományozó tiszteletére – az Újlőrincfalva nevet viseli.

Jelenleg a sziget csak egy kis kikötőn keresztül közelíthető meg, a parton álló kilátóból körbenézhetünk az egész tavon. Egy kis ösvény vezet az emlékkereszthez.

Életemben nem hallottam még hallépcsőről, így pont ideje volt, hogy megnézzünk egyet. A Kiskörei Vízlépcső mellett található Közép-Európa legnagyobb ökológiai folyosója, amely egész évben biztosítja a halaknak a szabad vándorlás lehetőségét. Van egy kémlelőnyílás, ahol nézegetni lehet a halakat. Hosszú percekig álltam előtte. Volt benne valami végtelenül megnyugtató. Meg izgalmas is, amikor a teljes képernyőt betöltő, hatalmas harcsa evickélt át a sodrásiránnyal ellentétesen. Akit mélyebben érdekel a dolog, nézegetheti a webkamerát.

Bár nem akartunk, de kénytelenek voltunk kocsiba szállni. Sajnos rossz idő esetén meg kell küzdeni a programokért. Az erdőtelki arborétum a mellette lévő romos kastély miatt volt igazán vonzó. Az arborétum gondnokánál van egy kulcs, ha valaki esetleg besírná magát. Vagy meghallgatna egy-két történetet. A 18. századból származó épülethez a 80-as években végzett tetőcsere óta nem nyúltak…

Az arborétumot romantikus lelkűeknek kifejezetten ajánlom, a kis tó környéke a híddal, a padokkal és a hihetetlen nyugalommal elég csábító.

Azért van, amit sikerült felújítani. A 19. században épült tiszadobi Andrássy-kastély 2015 óta látogatható. A főépület és a mögötte lévő angol kert szép lett, de a birtok többi részén lenne még tennivaló.

Az állandó kiállítás csak vezetéssel látogatható, az ideiglenes – rendezvény miatt – éppen zárva volt. A túrák elméletileg óránként indulnak, de most, a 15 fős létszámkorlátozás miatt félóránként kezdődnek. A kedvenc a Rippl-Rónai által tervezett, Róth Miksa által készített üvegablak.

Útban jövet-menet benéztük Tiszacsegére, ahol a magántulajdonban lévő Vay-kastély nem látogatható, de nincs is nagyon mit nézni rajta.

Ami érdekes, az a történet: a kétezres évek elején az ingatlan akkori tulajdonosa állami támogatásból felújította a kastélyt, amely szállodaként üzemelt. A működtetés azonban botrányos volt, átvert vendégek, fogyasztóvédelmi büntetés, adósságfelhalmozás, bezárás. Az új bérlők a hasznosítás új módját választották, marihuánát termesztettek az épületben. 2014-ben buktak le. A helyiek csak annyit láttak, hogy az ablakokban éjjel-nappal égett a villany. Ezt már egy ott vendégeskedő úrtól tudtuk meg, akivel a kastély kapcsán elegyedtünk szóba.

Nincs nyaralás gasztronómia nélkül, így mutatok pár helyet, ahol jól éreztük magunkat. Mivel a leggyakoribb közlekedési eszköz a kerékpár, a bringaút mentén lépten-nyomon találunk valamit. Mi kettőt próbáltunk. A nagy hírnévnek örvendő HelloHal a tiszafüredi Szabics kikötővel szemben található. Némileg túlárazott, de a kaja remek.

Már első, ismerkedő bringázásunkkor elhaladtunk előtte, később visszatértünk és nem bántuk meg. Az 5350 névre hallgató egység legnagyobb vonzereje a víz fölött libegő kiülős rész. És a kajára sem volt panasz.

Tiszafüreden laktunk, kipróbáltuk az Öreghalászt. Nekünk bejött, a csülökből a másnapi vacsora is megvolt.

Poroszlón két figyelemreméltó helyet is találtunk. A Füzes Sajtműhelybe egy búcsúreggelire tértünk be, de bármikor mehetnénk. A karamellás tejtől könnybe lábadt a szemem. Nem is emlékszem, mikor ittam hasonlót.

A sajtostól nem messze – a szintén híres – Rétesház. Enni már nem bírtunk, így vittünk mindenből, ami volt. Nem voltunk egyedül ezzel. Aki helyben fogyasztana, annak ott a kert.

Régóta szemeztünk már a Tisza-tóval, most végre eljutottunk. Henyélős, fürdőzős nyaralást terveztünk – ez mondjuk nem jött be. Bringázni, hajózni tökéletes hely, horgászoknak egyenesen paradicsom, rossz idő esetén küzdeni kell a programokért. A települések – egy-két kivétellel – nagyon szépen rendben tartottak, tiszták, virágosak, nyugalmasak. Mindenki, akivel találkoztunk kifejezetten jófej volt; kedves, segítőkész, kommunikatív. A szúnyogokkal meg együtt kell élni. Úgyhogy menjetek bátran, jó hely nagyon!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2020.07.22. 11:00:40

Legközelebb bátrabban azzal a bringával, mivel végig sík a pálya, nagy állóképesség nem kell hozzá :) egyébként érdekes, hogy mennyire mást néztünk meg ugyanott (ha tippelhetek kb ugyanakkor is). Ebbből is látszik, mennyi látnivaló van a környéken!

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2020.07.22. 11:24:54

Jaj, hát a lustaság nagy úr :) Egyébként ugyanazokat a programokat mi is kinéztük, de kicsit egysíkúnak éreztük volna a Tanösvényt meg a Vízisétányt, így másfelé vettük az irányt. A ti programotok is nagyon jó volt ám, láttam.

Szatmáriné Priskin Anita 2020.07.28. 09:58:45

Bevallom őszintén azt hittem fizetett reklmozó vagy, aki pénzt kap, hogy ezeket a helyeket felsorolja, megemlítse a blogján. Azért gondoltam így, mert túl szép volt amit leírtál. És most respect, mert tényleg ennyire szép és jó a Tisza -tó :)
Hétvégén bebzinyosodott :) Mi biztos megyünk még!

hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2020.07.28. 11:11:48

@Szatmáriné Priskin Anita: Kedves Anita, a legfontosabb, hogy jól éreztétek magatokat, az már csak hab a tortán, ha ebben segíthettem. Egyébként merre jártatok? (Nagyon jó lenne pénzt kapni azért, mert utazom, de ez nem így van. Viszont emiatt lehetek őszinte. Ami azért mégis csak fontosabb.)