Mi csoda útjaink

Hogyan legyünk Torna-bajnokok?

Egy hét Szögliget környékén

2017. augusztus 25. - hosszan exponálunk

Hozzávalók: egy hét szabadság, egy összeszokott baráti társaság, egy felkészült túravezető, 6-8 kerékpár és két-három autó. A végeredmény pedig: elképesztő tájak, vízesésekkel és barlangokkal; középkori várromok, templomok és freskók. A kevéssé ismert Gömör-Torna régió felfedezése. Hegyen-völgyön-határon át.

Nem először jártunk Szögligeten, a borsodi zsákfaluban, amely az Aggteleki Nemzeti Park területén fekszik. Az egyik legideálisabb hely a környék felfedezéséhez. Indulhatunk gyalog, kerékpárral vagy autóval. Amúgy is célszerű váltogatni a „jármódokat”, így elkerülhetjük a sorozatterheléssel járó folyamatos izomlázat. Mi is így tettünk.

Íme a tervezett bemelegítő bringatúra: Szögliget – Derenk  – Jósvafő – Szögliget.

Az átmozgató edzés egy ismert útvonalon haladt, a falu végén álló Szalamandra-háztól jól táblázott úton, Vidomáj-puszta érintésével Derenkre érkeztünk.

A különleges történetű középkori eredetű falu helyén ma már semmi sincs. Ha nem tudjuk mit keressünk, akár át is tekerhetnénk rajta. A 15. században már jelentős terület az 1700-as évek elejére teljesen elnéptelenedett, azonban 1717 és 1720 között, a spontán és a szervezett betelepülés révén a mai Lengyelország területéről szepességi górálok érkeztek. 1938-tól kezdve – mivel Horthy Miklós összefüggő vadászterületet kialakítását tervezte – a lakosokat átköltöztették, áttelepítették. A folyamat 1943-ig tartott, ekkor szűnt meg a falu. A házakat, templomot lebontották, ma már csak az iskola áll, egy emlék kápolna és a lakók nevét feltüntető táblák az egykori házak helyén. Meg a temető.

Gyönyörű és könnyen tekerhető mezőn át Szelcepuszta érintésével vezet az út Jósvafőre. A kavicsos lejtő végén bájos falucska és néhány hucul ló vár. Innen, változtatva az terven, közúton tekertünk vissza Szögligetre.

Első autós túránk az Áji völgybe vezetett, de előtte beugrottunk Bódvalenkére, a freskófaluba. Pásztor Eszter vezetésével 2009-ben indult a projekt, amelynek keretében európai roma festőművészeket kértek fel, hogy a házak falát festményekkel (secco) díszítsék. A szabadtéri kiállításon 18 művész 33 alkotása látható.

Az Áji völgy a vízesésekről híres. Na jó, nem zuhatagok, de van belőlük néhány. A kocsikat az út elején hagyva, a betonút melletti remek táblázásnak köszönhetően könnyen megtaláltuk őket. Elképesztően szép hely, sajnos a fotók nem adják vissza a látványt.

A könnyű és kellemes séta után átgurultunk Tornára, ahol rendesen megizzadtunk a látványért. Hosszú és meredek út vezet a várhoz. Nem kevés romot láttunk már; szebbet is, nagyobbat is, ápoltabbat is – mégis. Ez az elvadult, emberkéz által régen érintett kőhalmaz nagyon a szívemhez nőtt. És ahogy elnéztem a készített fényképek mennyiségét, a többiekéhez is.

A tornai Nagyboldogasszony templom a körülötte húzódó lőréses kőkerítés ellenére kívülről igen-igen jelentéktelen.

A gondos felkészítésnek köszönhetően azonban tudtuk, érdemes bemenni. Főleg, hogy mise előtt érkeztünk, így kivilágítva, az oltárt is körbejárva, egészen közelről bámulhattuk meg a 15. századi freskókat. Meg a későbbieket. Az oldalkápolna teljes falát elfoglaló barokkot.

Második bringás nap, a kihívások napja. Az előzetesen kiadott programtól eltérően már reggel újratervezés üzemmódba léptünk. Egy laza Perkupáig tekerés után Varbóc felé fordultunk, ahol az emelkedővel együtt kezdődtek megpróbáltatásaink. Sokáig kitartottunk, de a Borház-tetőre vivő ösvényecske elején tolás üzemmódra váltottunk. (Több mint tíz éve kerültem a baráti társaságba. Bringatúrára invitáltak. Volt róla elképzelésem, milyen az. Szépen, egyenesen haladunk az aszfalton. Első alkalommal fél napig toltam a bringát hegynek fölfelé, majd segítettek átemelni a szakadékon. Azóta összeszoktunk. Amiben nincs erdő, emelkedő és tolás, az nem is bringázás.)

Egészen elképesztő látvány fogadott. Sajnos inkább pihegtünk, mint fotóztunk.

A Tornakápolnába vezető út már csak levezetés volt. Megnéztük a falu templomát és páran a temetőt is. Igazság szerint – mivel néhány éve végigjártuk a szatmár-beregi református templomokat – nagy meglepetés nem ért. Ha csak az nem, hogy a kulcsot őrző hölgy azt mondta a telefonba, bármikor érünk oda, menjünk be a házába, és vegyük el a kulcsot az asztalról. Aztán ha végeztünk, vigyük vissza. Biztos örült, hogy valaki kíváncsi a falura, hiszen a hivatalos adatok szerint a népesség az idei év első napján 19 fő volt.

Aztán már csak bringáztunk, igaz nem keveset.

Pihenésképp másnap autóba ültünk, átgurultunk a határon és lementünk a föld alá. Bár a Domica-barlang Szlovákia területén fekszik, a magyarországi Baradlával összefüggő egészet képez. Igazán különleges barlangokban jártam már, így igazából a csónakázás hozott lázba, de sajnos vízhiány miatt erre nem volt lehetőség. Mint ahogy fotózásra sem, így a képeket innen kölcsönöztem.

Nem csak különleges barlangokban jártam már, de gyönyörű templomokban is. Nem nagyon hittem benne, hogy egy számomra ismeretlen nevű városka műemléke ennyire gyönyörű lehet. A csetneki evangélikus templom belseje hihetetlen kincseket rejt. Nem csak Szlovákia legrégebbi orgonáját, hanem a 14-16. században készült freskókat is, amelyek szinte az összes falat beborítják.

Mi ugyan mindig készülünk némi háttéranyaggal, de aki nem, annak ott a magyar nyelvű magnófelvétel, amit az ott tartózkodó fiatalember kérés nélkül indított el nekünk. Sőt, még némi tört angolsággal további vezetést tartott. Jó volt, na.

Régi útikönyveket olvasgatva kerestük a főtér gyönyörű épületeit, de sajnos gazdag fantáziát igényelt, hogy elképzeljük az egykoron virágzó városkát. Nem terveztük túl a mai napot, így a sportolást egy szögligeti pingpong meccsel fedtük le.

A harmadik bringatúra fakultatívra sikeredett. Sokáig nézegettem a szintvonalakat, hogy fejben felkészüljek.palosszinttel1.jpg

Gyengéim a pálos romok, így vállaltam a kihívást. Sokkal keményebb emelkedőkre és sokkal kevesebb bögölyre számítottam. Nem haladtunk túl gyorsan a csak elvétve bringázható erdei úton. De megérte! A martonyi kolostornál mintha készülne valami…

Nem mintha romosan nem lenne lenyűgöző.

Az eredetihez képest módosítottuk az útvonalat és a mai napi szakralitás jegyében Tornaszentandrás felé vettük az irányt. Az Árpád-kori ikerszentélyes templom egészen egyedülálló. Természetesen freskókkal. A 13-14. századból.

Utolsó autós napunkon jászói kitérővel Kassa felé indultunk. Szlovákia második legnagyobb városa igen ismert az utazók előtt, de a jászói premontrei apátság és a barlang kevésbé. Az albumokban látott képek és a leírások alapján valami igen nagyszabásúra számítottunk. Szó volt barokk-rokokó templomról, barokk kertről, sőt még halastórendszerről is. Valaha bizonyára. Kellett bóklásznunk egy ideig, hogy a tavat megtaláljuk, amely most – úgy tűnt – a helyi horgászegylet tulajdonában lehet, családok által bérelt kis kalyibákkal a parton.

Nem volt szívderítőbb maga az apátság sem. Bár nem mindennapi története szolgál némi magyarázattal, mégis fájó a látvány. Amikor például egyházi intézményt pszichiátriai osztálynak használnak, az nem tesz jót neki.

A templomot szerencsére felújították, így a freskók és szobrok igen jó állapotban vannak. Sajnos a kertről ez nem mondható el, bár látható igyekezettel próbálják rendben tartani.

Vezetés óránként, szlovákul és angolul, de mindössze négy apáca csatlakozott hozzánk. Szerintem vannak napok, amikor egyáltalán nincs látogató. Nagyon igyekezett az idegenvezető, nagyon sok mindent mesélt, mégis szomorúan távoztunk.

A barlang története összefügg az apátságéval. Állítólag az egyik szerzetes fedezte fel, a járatokat pedig a kolostor és a község lakói többször használták menedékként. Erről számos felirat tanúskodik a barlang falán. A nyilvánosság előtt a 19. században nyitották meg, egy jászói premontrei kanonok jóvoltából. A hely jellege miatt fényképek nem készültek, az alábbiak a honlapról valók. Sajnos erről a barlangról is azt gondolom, hogy a története jóval érdekesebb, mint maga a hely.

Akit egy kicsit is érdekel a művészet, az Kassán, a Dóm mellett ne hagyja ki a Király lépcsőt (fotó) és a Szent Mihály kápolnát.

A Dóm ingyenes, a másik két látnivaló jelképes összegért látogatható. Mint ahogy a Zsigmond-torony is, ahonnan nem túl szép a kilátás, cserébe nagyon elgondolkodtató.

Az utolsó napot mindenki saját szája íze szerint állította össze. Lehetett kerékpározni a határhoz, hogy hosszas keresgélés után végre rátaláljanak a Csempész barlang bejáratára.

Lehetett továbbá egy könnyednek azért nem mondható sétát tenni a közeli Szádvárhoz, mely szintén a Szalamandra-háztól induló egyik úton közelíthető meg.

Valamint lehetett készülni a búcsúvacsorára is.

Mi – összeszokott társaság lévén – remek hetet töltöttünk együtt. Ajánlanám a környéket másoknak is, de néhány dolgot nem szabad elhallgatni. Aki nem hajlandó kilépni a komfortzónájából, aki nem tud alkalmazkodni a falusi környezethez, akit nem érdekelnek az emberek, aki nem szeret szóba elegyedni és történeteket hallgatni, az ne próbálkozzon.

Aki idegenkedik a fizikai és szellemi erőfeszítéstől, az ne menjen. Mint ahogy az se, aki fél az idegentől, az ismeretlentől vagy előítéletei vannak. Ők rosszul fogják érezni magukat. Mindenki másnak irány Torna, hogy egy kis gyakorlás után bajnokká válhasson.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.